Όλα τα Νέα

4 λόγοι που το ανοσοποιητικό σου δεν λειτουργεί σωστά

Αν νιώθεις πως είσαι συνέχεια κρυωμένη ή εξαντλημένη, μπορεί κάποιες από τις καθημερινές σου συνήθειες να εξασθενίζουν το ανοσοποιητικό σου.

65

Παρά όμως –ή ίσως εξαιτίας της– την πολυπλοκότητα και την υψηλή ευφυΐα του ανοσοποιητικού σου, κάποιες φορές δε λειτουργεί όπως θα έπρεπε, καθώς είναι υπερευαίσθητο σε ερεθίσματα και βλέπει εχθρούς εκεί που δεν υπάρχουν!

Μερικά τέτοια παραδείγματα της χωρίς λόγο αντίδρασης του ανοσοποιητικού είναι οι αλλεργίες, ενώ τα αυτοάνοσα νοσήματα ξεκινούν ακριβώς από προβλήματα στη λειτουργία του.

Σε αυτή την περίπτωση ο οργανισμός παράγει ανοσολογικά κύτταρα (Τ-λεμφοκύτταρα) και αντισώματα που στρέφονται εναντίον των κυττάρων και των οργάνων του σώματος.

Μήπως το υπονομεύεις;

Αν νιώθεις πως είσαι συνέχεια κρυωμένη ή εξαντλημένη, μπορεί κάποιες από τις καθημερινές σου συνήθειες να εξασθενίζουν το ανοσοποιητικό σου. «Επηρεάζεται αρνητικά από την κακή διατροφή, τα αυξημένα επίπεδα του άγχους και την έλλειψη ύπνου, ενώ οι καθημερινές υποχρεώσεις και οι πρώτες ψύχρες που μας κλείνουν μέσα σίγουρα βοηθούν στη γρήγορη εξάπλωση των ιώσεων» εξηγεί η ειδική παθολόγος Αναστασία Μοσχοβάκη.

Ένοχος Νο1 Aγαπάς το junk food και τα αναψυκτικά

Η ζάχαρη επηρεάζει αρνητικά τη δράση των λευκών αιμοσφαιρίων, ενώ έχει βρεθεί πως ανταγωνίζεται τη βιταμίνη C για «χώρο» στα κύτταρά σου. Προκαλεί επίσης φλεγμονή, που κι αυτή εμποδίζει την ικανότητα του οργανισμού να καταπολεμά τους παθογόνους εισβολείς. Επιπλέον, τα αναψυκτικά περιέχουν φωσφορικό οξύ, το οποίο εξαντλεί το ασβέστιο και το μαγνήσιο από τον οργανισμό σου, μέταλλα που συμβάλλουν στην αύξηση των πρωτεϊνών στον οργανισμό σου.

‣ Τι να κάνεις: Η λύση είναι απλή. Μείωσε την κατανάλωση ζάχαρης (διάβασε στο Shape.gr πώς τα καταφέραμε!) και προσπάθησε τα περισσότερα γεύματα της εβδομάδας να είναι μαγειρεμένα στο σπίτι με φρέσκα υλικά και να τα συνοδεύεις με φρέσκα λαχανικά και σαλάτες. «Τα αμινοξέα που περιέχουν τα φρούτα και τα λαχανικά συνδέονται με τις βλαβερές ελεύθερες ρίζες και τις εξουδετερώνουν» επισημαίνει η ειδικός. Να θυμάσαι: είσαι ό,τι τρως. Μια διατροφή που στηρίζεται στο πρόχειρο φαγητό δεν προσφέρει στο ανοσοποιητικό σου τα συστατικά που χρειάζεται για να λειτουργεί με τον καλύτερο τρόπο.

Ένοχος Νο 2 Το άγχος

Όταν είσαι αγχωμένη, μειώνεται η ικανότητα του ανοσοποιητικού να καταπολεμά τα αντιγόνα, με αποτέλεσμα να είσαι πιο επιρρεπής σε ιώσεις. Επιπλέον, η ψυχολογική πίεση μειώνει την ικανότητα αυτοθεραπείας του οργανισμού σου.

‣ Τι να κάνεις: Μια θρεπτική διατροφή μπορεί να είναι το τέλειο αντίδοτο σε μια καθημερινότητα γεμάτη άγχος. Τροφές που περιέχουν βιταμίνες του συμπλέγματος Β, όπως πλήρη σιτηρά και καστανό ρύζι, βοηθούν το σώμα σου να απελευθερώσει ενέργεια από το φαγητό και καταπολεμούν το στρες. Από την άλλη πλευρά, το άγχος εξαντλεί τη βιταμίνη C και τον ψευδάργυρο στον οργανισμό σου. Αντιστάθμισε αυτή την έλλειψη προσθέτοντας στη διατροφή σου περισσότερες πιπεριές, ακτινίδια, εσπεριδοειδή, κόκκινο κρέας, ψάρια και τα σκούρα μέρη του κοτόπουλου και της γαλοπούλας.

Ένοχος Νο 3 Δεν κοιμάσαι αρκετά

Μελέτες δείχνουν πως η έλλειψη ύπνου αυξάνει τις φλεγμονές στον οργανισμό και σε κάνει επιρρεπή σε λοιμώξεις. ‣ Τι να κάνεις: Παρότι δεν υπάρχει υποκατάστατο για τον ύπνο, μια αντιφλεγμονώδης διατροφή θα ενισχύσει το ανοσοποιητικό σου. «Τα λιπαρά ψάρια, οι ξηροί καρποί και το αβοκάντο είναι πλούσια σε Ω3 λιπαρά οξέα και έχουν ισχυρή αντιφλεγμονώδη δράση.

Μισή ώρα πριν πέσεις για ύπνο φάε ένα σνακ με τρυπτοφάνη (όπως μια μπανάνα ή ένα μικρό κέικ με βρόμη) που έχει χαλαρωτική επίδραση και συμβάλλει στον καλύτερο ύπνο» συμβουλεύει η Αναστασία Μοσχοβάκη.

Ένοχος Νο 4 Παίρνεις φάρμακο κάθε φορά που δε νιώθεις καλά

Στην ετήσια έκθεση υγείας για τους κατοίκους του Λονδίνου, Health Survey for London, που δημοσιεύτηκε το 2014 αποκαλύφθηκε πως το 50% των γυναικών που συμμετείχαν είχαν πάρει συνταγογραφούμενα φάρμακα μέσα στην τελευταία εβδομάδα – μια εντυπωσιακή στατιστική. Το πρόβλημα είναι πως τα φάρμακα, ειδικά τα αντιβιοτικά, μπορεί να επιδράσουν αρνητικά στο ανοσοποιητικό σύστημα.

«Το ανοσοποιητικό εδράζεται κυρίως στον πεπτικό σωλήνα και στηρίζεται στην καλή ισορροπία των φιλικών βακτηρίων στο έντερο. Καθώς τα αντιβιοτικά σκοτώνουν αδιακρίτως τα βακτήρια, καλά και κακά, μειώνεται η ικανότητα του οργανισμού να ανταποκρίνεται αποτελεσματικά στις επιθέσεις των ιών» τονίζει η ειδικός.

‣ Τι να κάνεις: Το πρώτο βήμα για ισχυρό ανοσοποιητικό είναι να εξισορροπήσεις τα βακτήρια στο έντερό σου. «Ενδυνάμωσέ τα με προβιοτικά» συστήνει η ίδια. «Θα τα βρεις στο γιαούρτι, το κεφίρ, τα τουρσιά και γενικά στις τροφές που έχουν υποστεί ζύμωση».

shape.gr : Συνεργάστηκε η Aναστασία Μοσχοβάκη, ειδική παθολόγος (iatreioamoschovaki.gr).