Όλα τα Νέα

Civitas Destinations: 3 ημέρες διαλόγου – κοινό όραμα για βιώσιμη ανάπτυξη του Ρεθύμνου

Άρθρο της Ναταλίας Αθ. Κυριακοπούλου

324

Civitas Destinations: 3 ημέρες διαλόγου – Kοινό όραμα για βιώσιμη ανάπτυξη του Ρεθύμνου

Τρεις ημέρες, έξι συναντήσεις,  145 συμμετέχοντες, δύο Πολυτεχνεία, ένα Eυρωπαϊκό Πρόγραμμα, ένας Δήμος, ένα κοινό όραμα για βιώσιμη ανάπτυξη του Ρεθύμνου, βελτίωση της κινητικότητας και της προσβασιμότητας για τους κατοίκους και τους επισκέπτες, ανάδειξη του Ρεθύμνου ως αειφόρου τουριστικού προορισμού, με σεβασμό στο περιβάλλον και τους πολίτες.
Ο Δήμος Ρεθύμνης και το Πολυτεχνείο Κρήτης, οι Έλληνες εταίροι του «CIVITAS DESTINATIONS», συνεργάζονται με τη Μονάδα Βιώσιμης Κινητικότητας του Ε.Μ.Π. για την αναβάθμιση του Σχεδίου Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας του Δήμου Ρεθύμνης. Στις 5, 6 και 7 Φεβρουαρίου έλαβαν χώρα συναντήσεις εργασίας και διαβουλεύσεις όπου τοπικοί φορείς είχαν την ευκαιρία να διατυπώσουν τις απόψεις τους, τα προβλήματά τους, τις ιδέες τους, να επισημάνουν λάθη του παρελθόντος και να αναδείξουν τις ανάγκες τους.
Μηχανικοί, ΑμεΑ, ξενοδόχοι, επιχειρηματίες, επαγγελματίες οδηγοί, ποδηλάτες, φορείς της τοπικής συγκοινωνίας, ενεργοί πολίτες είχαν όλοι την ευκαρία να εκφράσουν πως αντιλαμβάνονται τη βιωσιμη κινητικότητα, ποια προβλήματα αντιμετωπίζουν, πως ιεραρχούν τις ανάγκες της πόλης, πως ονειρεύονται το Ρέθυμνο.
Στην κατεύθυνση της βιώσιμης κινητικότητας ειπώθηκαν πολλά ενδιαφέροντα αν και αντικρουόμενα κάποιες φορές. Ένα όμως κυριάρχησε σε όλες τις συναντήσεις, η ανάγκη ευαισθητοποίησης των πολιτών, η αλλαγή νοοτροπίας, συμπεριφοράς και στάσης απέναντι στη πόλη μας.  «Υπάρχει ένα πρόβλημα δημοκρατίας, έχουμε διώξει κόσμο από τη πόλη, σκεφτείτε τα μικρά παιδιά, τους ηλικιωμένους, τα ΑμεΑ, τους επίδοξους τουρίστες» όπως χαρακτηριστικά ανέφερε ο καθηγητής του ΕΜΠ κ. Θάνος Βλαστός. Το δικαίωμα ενός ηλικιωμένου, ενός ατόμου με αναπηρία, ενός γονιού με καρότσι να κυκλοφορούν απρόσκοπτα στη πόλη, ενός ποδηλάτη να νιώθει ασφαλής δεν είναι δεδομένα και θα πρέπει να επαναπροσδιοριστούν. Πολιτικές όπως αυτή της  βιώσιμης αστικής κινητικότητας απαιτούν συνέχεια και συνέπεια. Η Βιώσιμη Kινητικότητα πρέπει να αντικατοπτρίζει μια πολιτική  που ανταποκρίνεται  στις ανάγκες της κοινωνίας να κινείται ελεύθερα, να ενισχύει την προσβασιμότητα, να επικοινωνεί, να επιχειρεί και να αναπτύσσει σχέσεις χωρίς να θυσιάζει άλλες βασικές ανθρώπινες και οικολογικές απαιτήσεις του παρόντος αλλά και του μέλλοντος.
Είναι τελικά η βιώσιμη κινητικότητα μόνο υποδομές; Ή μήπως είμαστε και εμείς οι ίδιοι, τα παιδιά μας, οι επισκέπτες μας; Τι σημασία έχει ένα πλατύ πεζοδρόμιο εάν δεν είναι ελεύθερο; Τι σημασία έχει ενας ποδηλατόδρομος αν δεν νιώθουμε ανασφάλεια;
Το καλοκαίρι η πόλη φιλοξενεί δεκάδες χιλιάδες τουριστών που οι περισσότεροι στις χώρες τους στη καθημερινότητά τους μετακινούνται με ποδήλατα, με τα πόδια, με τη δημόσια συγκοινωνία – οι τρεις βασικοί πυλώνες της Βιώσιμης Κινητικότητας. Σκεφτείτε ότι εμείς τους ζητάμε να ανακαλύψουν το Ρέθυμνο μέσα από ένα αυτοκίνητο σε ένα κυκλοφοριακό χάος;  Κάποια ερωτήματα, τροφή για σκέψη, την επόμενη φορά που κάποιος θα παρκάρει σε ένα πεζοδρόμιο, σε μία ράμπα, που θα εμποδίζει τη κυκλοφορία, που θα επιλέξει το αυτοκίνητο για μικρές αποστάσεις, που θα οδηγεί με ταχύτητα άνω του επιτρεπόμενου ορίου.
Ουσιαστικά οπως ανέφερε ο καθηγητής κ. Βλαστός θα πρέπει να αποφασίσουμε ποιοι είμαστε, σε τι πόλη θέλουμε να ζούμε και τελικά τι πόλη θα αφήσουμε στα παιδιά μας.
Ναταλία Αθ. Κυριακοπούλου
Τοπογράφος Μηχανικός ΕΜΠ
MSc Γεωπληροφορική

natalia.kiriakopoulou@gmail.com

Τα σχόλια είναι κλειστά, αλλά Trackbacks και Pingbacks είναι ανοιχτά.