Όλα τα Νέα

Κυρία Μακρή, μήπως παρατράβηξε η ιστορία; (φωτογραφίες ημερολογίου)

483
Γράφει η Αλκυόνη Χριστοδουλάκη

Τις τελευταίες μέρες φαίνεται πως η Ραχήλ Μακρή κοιμάται και ξυπνάει με τη σκέψη του ημερολογίου του 3ου δημοτικού σχολείου Ρεθύμνου. Τα χει βάλει με τους εκπαιδευτικούς, με τους δημοτικούς φορείς, με τους δημιουργούς και ίσως θα έπρεπε να έχουν το νου τους και οι υπεύθυνοι βιβλιοδεσίας και διανομής του εν λόγω ημερολογίου μήπως βρεθούν στο στόχαστρο της κυρίας Μακρή ως συνένοχοι του εγκλήματος. Και λέμε του εγκλήματος, καθώς μέσα σε παραληρηματικές κουβέντες η ίδια χαρακτήρισε όλη την ιστορία αυτή ως έγκλημα κατά της ανθρωπότητας. Με λίγα λόγια, έχουμε από τη μια πλευρά το Ολοκαύτωμα κι από την άλλη το ημερολόγιο του δημοτικού. Μάλιστα.

Δε λέει να το ξεχάσει αυτό το έγκλημα, αφού κάθε λίγες ώρες από τα κοινωνικά δίκτυα εδώ και κάποιες μέρες, η Ραχήλ Μακρή εξαπολύει προσβολές, εναποθέτει βαρύγδουπα σχόλια προσπαθώντας να παρακινήσει το λαό να μην υποταχθεί σε αυτό το ζυγό που έπεται του ημερολογίου!

Σε γενικές γραμμές είναι ακατανόητη η τόσο έντονη επίθεση σχετικά με το θέμα, αλλά όπως και να το κάνουμε, προεκλογική περίοδο διανύουμε, θέματα ψάχνουν οι υποψήφιοι να ασχοληθούν. Ειδικότερα εκείνοι που βρίσκονταν στην αφάνεια των μέσων ενημέρωσης. Στόχος επετεύχθη. Η ιστορία αυτή απασχόλησε πανελληνίως τα μέσα.

Αρκετοί συμπολίτες μας έχουν αγανακτήσει με την προβολή του θέματος, υποστηρίζοντας ότι δεν υπάρχει λόγος να ασχολούμαστε τόσο πολύ. Ίσως και να έχουν δίκιο. Ίσως όμως η προβολή δεν αφορά την κυρία Μακρή ή την ανάγκη της να εκτοξεύσει προσβολές. Αφορά το ότι υπάρχουν πολλοί άνθρωποι που ασπάζονται αυτές τις απόψεις. Κι αν για την κυρία Μακρή είναι επικίνδυνο το ημερολόγιο για τα παιδιά, φοβόμαστε να σκεφτούμε πόσο επικίνδυνοι είναι όσοι απαιτούν τα παιδιά μας να μαθαίνουν την ιστορία όπως μας αρέσει, μακριά από την πραγματικότητα.

Καταρχάς να τονίσουμε ότι τα σκίτσα του ημερολογίου έχουν σχεδιαστεί από το Ρεθυμνιώτη Κώστα Δασκαλάκη ειδικά για το σχολείο και έχουν λάβει εξαιρετικές κριτικές από το ίδρυμα Ελ. Βενιζέλος, τον πνευματικό και επιστημονικό κόσμο. Βέβαια μικρή σημασία έχει αυτό για τη Ραχήλ Μακρή, αφού η δική της οπτική όπως φαίνεται έχει σίγουρα μεγαλύτερη βαρύτητα σε κοινωνικά, πολιτιστικά, ιστορικά και παιδαγωγικά πλαίσια.

Η κυρία Μακρή έχει 3 αγαπημένες φράσεις: «υποβάλλοντας μαθητές δημοτικού στην ιδέα πως η ζωή των μουσουλμάνων υπό τον οθωμανικό ζυγό υπήρξε τουλάχιστον ειδυλλιακή», «ύπουλα επέλεξαν φανταστικές απεικονίσεις ειδυλλιακών στιγμιότυπων» και «υποταγή σε κάθε μορφή ολοκληρωτισμού είναι προπαγάνδα ωραιοποίησης των κατακτήσεων». Αυτές τις τρεις φράσεις τις αναφέρει επακριβώς σε κάθε σχολιασμό και συνέντευξη της. Τις εμπεδώσαμε όλοι πλέον. Κυρία Μακρή, με όλο το σεβασμό, αφού ακόμα καταπιάνεστε με το θέμα, θα είχε ενδιαφέρον να μας λέγατε κάτι νέο, γιατί με το να επαναλαμβάνεστε δεν προστίθεται τίποτα στην ιστορία.

Με το ταπεινό μου μυαλό, αδυνατώ να κατανοήσω κάποιες συγκεκριμένες κουβέντες. Η Ραχήλ Μακρή εξαπολύει κατηγορίες για οχετό ύβρεων και επιθέσεις στο πρόσω πο της από το Δήμο της πόλης και άλλα πρόσωπα. Που βρίσκονται αυτές οι επαίσχυντες κουβέντες κυρία Μακρή να τις καταδικάσουμε κι εμείς; Διότι επίθεση ξεκινήσατε εσείς όπως γνωρίζετε. Στο «αμάρτημα» των ύβρεων υποπέσατε εσείς. «Πριν από λίγο ήρθε στα χέρια μου αυτό το ημερολόγιο. Συγχαρητήρια την επόμενη φορά να ζητήσετε συγνώμη από τους Τούρκους που κάποιοι ξυπόλητοι γέροι του Μόρια λευτέρωσαν τα παιδιά σας. Να φορέσετε τσαντόρ και στα τέσσερα ραγιάδες. Αί σιχτίρια πια». Αυτή δεν είναι η πρώτη σας ανάρτηση; Η αρχή όλων; Το αι σιχτίρια είναι ύβρις. Η απόλυτη απαξίωση και προσβολή πριν από αυτό με τους ραγιάδες και τα τσεντόρ είναι επίθεση.

Παρασύρομαι κι υπεραναλύω διότι έχουμε χαθεί στη μετάφραση. Πότε σας εξύβρισε ο δήμαρχος Ρεθύμνου τον οποίο και κατηγορείτε; Διαβάζουμε ξανά και ξανά την απάντηση του και δεν εντοπίζουμε κάτι τέτοιο. Εκτός αν εννοείτε το χαρακτηρισμό των σχολίων σας ως «γραφικά παραληρήματα με εθνικιστικές αποχρώσεις», το οποίο αφενός μπορούμε να συμφωνήσουμε ότι μπροστά στα σχόλια σας ουδεμία κακία υποδεικνύει, και αφετέρου, ακούγεται σωστό από τη στιγμή που μιλάτε με τέτοιο τρόπο για συμπατριώτες σας εκπαιδευτικούς και φορείς που έφτιαξαν κάτι όμορφο για τα παιδιά.

Τονίζετε συνεχώς πως δεν έχετε πάρει απαντήσεις και επιχειρήματα. Τι παραπάνω έχετε ανάγκη που δε σας κάλυψαν οι απαντήσεις του κ. Μαρινάκη και του κ. Γιαννουλάκη; Τι παραπάνω πέραν του ότι «Το Ρέθυμνο έχει διατηρήσει στο πέρασμα των χρόνων μνημεία από την περίοδο Ενετοκρατίας & Τουρκοκρατίας… Αυτά τα μνημεία αξιοποιούνται και αποτελούν την γέφυρα του χθες με το σήμερα. Είναι η πολιτισμική-πολιτιστική -ιστορική κληρονομιά του Ρεθύμνου!».

Δεν κρατάμε από την ιστορία ό,τι μας αρέσει πετώντας στα καταγώγια της μνήμης τις σκοτεινές στιγμές. Προετοιμάζονται τα παιδιά για την Οθωμανική αυτοκρατορία επειδή απεικονίζεται μια πραγματικότητα της ιστορίας; Επειδή δε σας αρέσει θα υποκριθούμε πως δε συνέβη; Θα το παραλείψουμε από τις ιστορικές αφηγήσεις των παιδιών μας; Κάθε χρόνο στα αφιερώματα του Πολυτεχνείου δηλαδή που απεικονίζεται ο Παπαδόπουλος, το τανκ στην πύλη και άλλα τόσα, προετοιμάζουν τα παιδιά για το φασισμό; Πρέπει να κρυφτούν;

Ξέρετε, στο Ηράκλειο υπάρχει και το φρούριο «Κουλες» όνομα που προέρχεται από την τούρκικη ονομασία Su Kulesi. Θεωρείτε ότι θα βοηθήσει τα παιδιά εάν μετονομαστεί ώστε να μην αφομοιώνουν τέτοιες λέξεις και προετοιμαστούν για την Οθωμανική αυτοκρατορία;

Τόσα σχολεία στη χώρα μας που διοργανώνουν εκπαιδευτικές εκδρομές ώστε να έρχονται τα παιδιά σε επαφή με μνημεία από την αρχαία, τη ρωμαϊκή, τη βυζαντινή και την οθωμανική περίοδο, προετοιμάζουν κι αυτά για την Οθωμανική αυτοκρατορία;

Αναφέρω ότι την εξουσία κατά την διάρκεια της τουρκοκρατίας ασκούσαν κυρίως οι τουρκοκρήτες, που ήταν κρητικής καταγωγής και ομιλητές στις περισσότερες περιπτώσεις μόνο της κρητικής διαλέκτου, οι οποίοι ασπάστηκαν το Ισλάμ για οικονομικούς και κοινωνικούς λόγους.

Με συγχωρείτε κυρία Μακρή αλλά φαίνεται πως έχει παρατραβήξει το θέμα. Η Κρήτη ήταν, είναι και θα είναι περήφανη για την ιστορία της και τους αγώνες των προγόνων της και σε κάθε ευκαιρία θα τους τιμά και θα μεταφέρει στις επόμενες γενιές ΟΛΟΚΛΗΡΟ το πλαίσιο της ένδοξης αυτής ιστορίας. Δε θα κρύβει στα συρτάρια της μνήμης τις δύσκολες εποχές, αφού η δύναμη ψυχής είναι τόση που σε καμία περίπτωση δεν απειλεί τον τόπο. Τα παιδιά θα μαθαίνουν όσα συνέβησαν, όπως συνέβησαν για να γνωρίζουν πως έφτασαν ως εδώ, δε θα μαθαίνουν να αποφεύγουν, να μισούν και να φοβούνται λαούς ή θρησκείες ή μνημεία απομακρύνοντας τα από το φάσμα της ιστορίας τους.

Για την ιστορία παραθέτουμε τις φωτογραφίες του πολύκροτου ημερολογίου, τις οποίες ο εκπαιδευτικός Παντελής Γιαννουλάκης μας έκανε την τιμή να μοιραστεί μαζί μας ώστε να μπορέσουν όλοι να θαυμάσουν την άξια αυτή προσπάθεια. Ακόμα και η κυρία Μακρή που, όπως είπε, δεν είχε δει το υπόλοιπο ημερολόγιο πέραν του εξωφύλλου.

Κρητικοί κρατούν τη σημαία που γράφει ΕΝΩΣΙΣ

Τοπικές φορεσιές γυναικών

Ιερά Μονή Αρκαδίου -Ρέθυμνο

Φρούριο Φιρκά -Χανιά
Το Δεκέμβριο 1913 υψώθηκε συμβολικά η σημαία Ένωσης της Κρήτης με τη Μητέρα Ελλάδα…

Φάρος Ρεθύμνου

Πλατεία Τεσσάρων Μαρτύρων -Χασαπιά
Προμαχώνας -Μεγάλη Πόρτα Νότιο τείχος 1896 ( φανταστική απεικόνιση).