Όλα τα Νέα

Νεκτάριος Κλωστράκης: «Κάθε φορά που ακούω κρητική μουσική, με κάνει να νιώθω συναισθήματα παράξενα»

«Η μουσική θέλει επαγγελματίες ανθρώπους και όχι απλώς επαγγελματίες»

2.697

Συνέντευξη στον Γιάννη Θεοδωράκη

Γέννημα θρέμμα Κισσάμου ο σημερινός μας καλεσμένος και παρόλο που στον τόπο του το βιολί κυριαρχεί στον χώρο της μουσικής, εκείνον τον κέρδισε η λύρα ,θα έλεγε κάποιος που τον ξέρει ότι είναι πνεύμα αντιλογίας, ότι είναι ασυμβίβαστος.
Εγώ που είχα την τύχη να τον γνωρίσω και να μπω στην μουσική δισκογραφία της Κρήτης εξαιτίας του, έχω την χαρά να σας τον παρουσιάσω για ακόμα μια φορά!

  • Νεκτάριε Κλωστράκη καλώς βρεθήκαμε .
– «Χίλια καλώς βρεθήκαμε, χίλια και δυο χιλιάδες, ο κάμπος με τα λούλουδα και με τσι πρασινάδες…. Φίλε Γιάννη .
  • Η καταγωγή σου από τον Κάμπο της Κισσάμου ,σκληροπυρηνικός τόπος βιολιού και εσύ Λυρατζής; Πως το κατάφερες αυτό;
– Ναι η καταγωγή μου είναι από τον κάμπο Κισσάμου, αλλά η εικόνα αυτή που περιγράφεις είναι μια εικόνα που νομίζουμε ότι κυριαρχεί.
Παλαιότερα στην Κίσσαμο παιζόταν μεγάλος αριθμός διαφορετικών μουσικών οργάνων . Για παράδειγμα στο χωριό μου υπήρχαν και λυράρηδες.
Ένας απ’ αυτούς, έπαιζε λύρα και κατασκεύαζε κιόλας, πριν τον πόλεμο και ήταν αδερφός της γιαγιάς μου, Λιουδάκης Κώστας .
Οπότε καταλαβαίνει κανείς ότι όταν υπάρχει ένας , υπάρχει τουλάχιστον …ακόμη ένας, δηλαδή αυτός που του έμαθε να παίζει και να κατασκευάζει, μετά από τον δεύτερο, σίγουρα ακολουθούν και άλλοι.
  • Τι ήταν εκείνο που σε έκανε να ασχοληθείς με την κρητική μουσική ;

Η ομορφιά της κρητικής μουσικής έχει κάτι το ιδιαίτερο.
Από παλιά κάθε φορά που ακούω κρητική μουσική, με κάνει να νιώθω συναισθήματα παράξενα. Με ταξιδεύει, κυριολεκτικά, ταξιδεύει η ψυχή μου η ίδια .

  • Πως αντιμετώπισαν οι δικοί σου την απόφασή σου να ασχοληθείς με τη μουσική;
– Μα αυτοί ήταν, που μου έβαλαν το «φυτίλι» να ασχοληθώ με την κρητική μουσική .
Σίγουρα όμως δεν φαντάζονταν ότι αυτό θα ήταν το μελλοντικό μου επάγγελμα.
Όμως πάντα καμάρωναν και καμαρώνουν, επειδή έχω ασχοληθεί με τη μουσική του νησιού μας.
  • Ποια ήταν τα ακούσματα που σε επηρέασαν ως μουσικό;
– Τα ακούσματά μου κατ αρχήν είναι από τον τόπο καταγωγής μου, την Κίσσαμο, η οποία είναι μια μεγάλη μουσική αποθήκη.
Θυμάμαι τον παππού μου , τον Κλωστράκη τον Δημήτρη να πιάνει το βιολί και εγώ πιτσιρικάς να κάθομαι απέναντι και να τον ακούω να παίζει παλιούς κισσαμίτικους σκοπούς και να μου μιλάει ώρες ατελείωτες γι’ αυτούς .
  • Έζησες από κοντά τον Μουντάκη, πιστεύεις ότι μια τέτοια προσωπικότητα θα βγει ξανά; Τι είχε εκείνος που δεν είχαν οι άλλοι;

– Ο Μουντάκης ήταν και παραμένει η μεγαλύτερη σχολή στην κρητική λύρα. Αυτά τα οποία έμαθα στη μουσική σε καλλιτεχνική αξία είναι ανεκτίμητα.
Εισήγαγε τεχνικές χειρισμού ειδικά στο δοξάρι, που αλλάζουν κυριολεκτικά τα όσα ξέρουμε για την λύρα ακόμη και σήμερα.
Είναι τόσο απλές να τις καταλάβεις στη θεωρία, αλλά απίστευτα δύσκολο να τις εφαρμόσεις στην πράξη .
Και για να ακριβολογούμε όλες αυτές τις τεχνικές τις ήξεραν λίγο-πολύ όλοι οι παλιοί μουσικοί που χρησιμοποιούσαν δοξάρι. Απλά οι περισσότεροι- αν όχι όλοι- επέλεξαν να μην τις πουν ή να μην τις διδάξουν.. .
Αν θα βγει άλλος …»Μουντάκης» ??? Και να βγει αν δεν πληροί τις κοινωνικές- μουσικές προδιαγραφές του 2018, δεν θα αναδειχθεί …
Εξάλλου υπάρχουν πολλοί καλοί μουσικοί , τεράστιοι σολίστες ,που απλά είναι στην άκρη.
Ένας δεύτερος Μουντάκης ή ένας δεύτερος Σκορδαλός ή ένας δεύτερος Κλάδος, ίσως και να μην μας αξίζει…

  • Μεγάλωσες ακούγοντας πολύ Παύλο Μυριδάκη, μοναδικό παίξιμο, αξεπέραστη λύρα κι όμως τα παράτησε. Είναι απώλεια για την μουσική μας η απουσία του;
– Ο Παύλος είναι μια μοναδική μουσική φυσιογνωμία. Συνήθως σε αυτές τις περιπτώσεις ο κόσμος στο νησί μας αργεί να καταλάβει την έκταση του ταλέντου τέτοιων μουσικών.. Μέχρι τότε φοβάται τι: δεν έχω καταλάβει .
Πλέον κατάλαβαν, αλλά μέχρι να γίνει αυτό, πέρασαν 20 χρόνια και ο Παύλος ωστόσο είπε αντίο. Θα σου κάνω μια ιστορία που ο ίδιος βίωσα το 1989, ήταν ανήμερα του Αγίου Αντωνίου, ο Παύλος έρχεται και με παίρνει από το σπίτι μου στα Χανιά μαζί με άλλους φίλους, ένας απ’ αυτούς γιόρταζε και πήγαμε στο χωριό του στις Μέλαμπες.
Λείπαμε δυο μέρες και γυρίσαμε πάνω από δέκα σπίτια στο χωριό . Κάποια στιγμή μας πήρε ένας φίλος και μας πήγε στο σπίτι του στο Σπήλι. Ο Παύλος είχε βγει στην όρεξη και πραγματικά ‘όργωνε’ την ταστιέρα της λύρας… ! Κυριολεκτώ… .!
Κάποια στιγμή σπάει και η σολ χορδή και η ρε , δεν είχε άλλες χορδές γιατί είχε πάρει μόνο τη λύρα του και το δοξάρι μέσα στη θήκη .
Ο οποιοσδήποτε μουσικός σε τέτοια περίπτωση απλά σταματάει.
Λοιπόν , κουρδίζει τη λα χορδή, την ψιλή για όσους δεν ξέρουν τις ονομασίες και ξεκινάει να παίζει το «Μόνο Εκείνος Π’ Αγαπά», στην μια χορδή που του είχε απομείνει …τη λα!!!
Αυτό είναι αρκετό φαντάζομαι για να καταλάβεις.
Λυπάμαι που θα το πω, αλλά τώρα πια είναι αργά και για εμάς και πάνω απ’ όλα για τον Παύλο…
  • Προσωπικός φίλος του αξέχαστου Γιώργη Τσουρουπάκη. Πόσο πολύ σε επηρέασε ο χαμός του;
– Ο Γιώργος έμενε 40 μέτρα από το σπίτι μου στα Χανιά.
Είχε μια βέσπα και με αυτήν πηγαίναμε σε ένα στέκι στο Ενετικό λιμάνι στα Χανιά στα «Λυράκια» και βρίσκαμε τον Παύλο και κάναμε παρέα μέχρι τα χαράματα.
Δεν τα ξεχνάω αυτά τα χρόνια, δεν γίνεται να τα ξεχάσω. Μεγάλωσα με αυτούς τους μουσικούς. Με αυτούς τους φίλους.
Διδάχτηκα πολλά πράγματα από αυτούς , δεν μου έμαθαν μόνο μουσική, πάνω από όλα μου έμαθαν να σέβομαι και να τιμώ την αλήθεια και τους αληθινούς ανθρώπους.
Ήταν πολύ καλοί μουσικοί, γιατί ήταν πολύ καλοί άνθρωποι. Η μουσική , Γιάννη, θέλει επαγγελματίες ανθρώπους και όχι απλώς επαγγελματίες.
  • Τύχη ή ατυχία να έχεις κάνει παρέα με όλους αυτούς του μεγάλους της μουσικής μας;

– Ατυχία θα ήταν να μην τους γνώριζα, να μην έκανα παρέα μαζί τους, να μην τους άκουγα, να μην διδαχτώ από αυτούς.
Ατυχία είναι που έφυγαν, που δεν τους γνώρισαν, που δεν τους έκαναν παρέα, δεν τους άκουσαν, που δεν πήραν από αυτούς γνώσεις τόσοι και τόσοι νέοι μουσικοί στην Κρήτη.
Αν υπήρχαν, η μουσική μας σήμερα θα ήταν αλλιώς..

  • Έχεις επηρεαστεί από κάποιο μουσικό παίξιμο; Να το ζηλέψεις ;
– Ποτέ δεν ζηλεύω πάντα θαυμάζω.. Πάντα θαύμαζα την καλή μουσική και τους καλούς μουσικούς.
Πάντα με ηλέκτριζε το νέο, που έχει τις προδιαγραφές να συμπορεύεται με το παλιό και αυτό το νέο κάποιος που τολμά μπορεί να το παράξει.
Αυτό το νέο το θέλω και απαιτώ να το ακούσω. Απαιτώ από τους μουσικούς να αλλάξουν νοοτροπία , αν θέλουν να δώσουν αυτό το νέο στον κόσμο.
Και ναι το θαυμάζω. Δεν το ζηλεύω.
Θαυμάζω όποιον τολμά, όποιον έχει όνειρα και οράματα και όχι συμφέροντα.
Και αν εγώ δεν έχω τίποτα απ’ αυτά τότε προσπαθώ να μοιάσω σε αυτούς που τα έχουν… Έτσι θέλω να είμαι…
  • Έφυγες από τα Χανιά και έχεις μόνιμα εγκατασταθεί στο Ηράκλειο, δεν σε στήριξε ο τόπος σου;
– Παντρεύτηκα το 1994 την Αντωνία και ξεκινήσαμε να φτιάξουμε την δική μας οικογένεια, το δικό μας σπιτικό.
Μετά από τέσσερις αποτυχημένες προσπάθειες για να αποκτήσουμε παιδί και μετά από μια οικονομική καταστροφή λόγω του ότι δε πήγαινα καλά στην δουλειά μου, το 2003 ήρθαμε στο Ηράκλειο.
Δεν ρίχνω την ευθύνη σε κανένα, γι’ αυτά που πάθαμε, φταίω εγώ και μόνο εγώ.
Ο τόπος μου, ο τόπος του πατέρα μου και της μάνας μου, είναι ο τόπος που έμαθα και έπαιξα πρώτη φορά μουσική, ο τόπος που με ανέθρεψε.
Στα Χανιά έχω ορκισμένους φίλους και εγώ νιώθω το ίδιο για αυτούς.
Από την άλλη δεν γίνεται να αρέσουμε σε όλους, δεν είναι φυσιολογικό.
Αυτό όμως δεν με κάνει να νιώθω κάτι αρνητικό για αυτούς ή κάτι αρνητικό για τον τόπο μου.
Είναι τιμή μου που είμαι από τα Χανιά, είναι τιμή μου που είμαι Κρητικός… …
  • Τον καλό μουσικό σήμερα τον υποστηρίζει η Κρήτη;

– Αν μου έκανες αυτήν την ερώτηση 20- 25 χρόνια πριν ίσως να σου απαντούσα..»Ναι». Τώρα θα σου απαντήσω ότι …»δεν ξέρω» …

  • Μπήκες ποτέ στην διαδικασία να γίνεις αρεστός κάνοντας πράξεις, που δεν σου ταίριαζαν;
– Όχι … και ούτε θα κάνω..
  • Νιώθεις ότι έχεις πετύχει την καταξίωση μέσα στην μουσική παράδοση του τόπου μας;
– Καταξίωση…..!!! Θα νιώσω ότι την πέτυχα, όταν στα γεράματά μου, θα με κοιτάει ο γιος μου ο Χριστόφορος στα μάτια και θα βλέπω μέσα στα δικά του υπερηφάνεια για τον πατέρα του.
Αν δεν δω αυτό που μόλις είπα … θα έχω αποτύχει .
  • Γεννάει μουσική σήμερα η Κρήτη ;
– Δύσκολη ερώτηση . Δεν ξέρω αν μπορώ να απαντήσω .
Οι γέννες στην Ελλάδα έχουν πάρει την κάτω βόλτα.
Οι θάνατοι είναι πλέον περισσότεροι από τις γέννες .
Αν η Κρήτη γεννάει πολιτισμό τότε γεννάει και μουσική, η μουσική που γεννιέται είναι ακολουθία του πολιτισμού, ο πολιτισμός στην Ελλάδα του 2018 πεθαίνει , η Κρήτη είναι εξαίρεση ….???
  • Υπάρχουν καλοί συνεχιστές της μουσικής μας παράδοσης;

– Υπάρχουν αρκετοί, που είναι φιλότιμοι και με συνείδηση και κάνουν καλή δουλειά όχι μόνο στην μουσική ,αλλά σε όλους τους τομείς της κουλτούρας μας.
Κάνουν σοβαρή δουλειά και σε κάθε τέτοια περίπτωση πρέπει να επιβραβεύεται η προσπάθειά τους.
Και όπως είναι λογικό υπάρχουν και άλλοι που με πρόσχημα την ίδια αυτή λέξη την «Παράδοση» έχουν σαν μοναδικό σκοπό το οικονομικό όφελος και την προσωπική προβολή.

  • Αξιοκρατία στην μουσική υπάρχει;
– Αξιοκρατία αυτή την εποχή στην Ελλάδα είναι μουσειακό είδος .
Γιατί να είναι εξαίρεση η μουσική…;
Στην μουσική, στην Ελλάδα κατ’ επέκταση και εδώ στην Κρήτη επικρατούν οι προσωπικές προτιμήσεις του κάθε ενός .
Αυτές οι προτιμήσεις είναι αποτέλεσμα γνώσης πάνω στην μουσική ή αποτέλεσμα ..»γούστου» και «μόδας» και η τελική επιλογή στην μουσική είναι ανάλογη.
Πολύ φοβάμαι ότι τα «γούστα» και οι «μόδες» είναι νικητές κατά κράτος.
  • Τι πιστεύεις ότι πρέπει να χει σήμερα κάποιος για να γίνει αρεστός ;

– Τι πιστεύω εγώ και ο κόσμος είναι διαφορετικό. Άρα κανονικά η ερώτηση είναι : «Τι πρέπει να κάνει ο κάθε μουσικός κατά την κρίση του για να είναι αρεστός»?

  • Τα μαγαζιά και ο κόσμος σήμερα τι προτιμούν ; Ποιοτικά ή εμπορικά τραγούδια;
–  Τα μαγαζιά προτιμούν όποιον τους φέρνει κόσμο.
Αυτό άλλωστε είναι και το κριτήριο βάσει του οποίου επιλέγονται και οι μουσικοί που μπαίνουν στα μαγαζιά .
Έτσι λοιπόν και ο κόσμος ακούει αυτούς που τα μαγαζιά έχουν επιλέξει .
Αν πουλάει το εμπορικό, εμπορικό, αν πουλάει το ποιοτικό , ποιοτικό.
  • Μίλησε μας για τους «Συμισάτορες» την νέα σου δισκογραφική πρόταση…
– Οι «ΣΥΜΙΣΑΤΟΡΕΣ» είναι μια δισκογραφική δουλειά που θα ολοκληρωθεί σε δυο CD .
Έχει κυκλοφορήσει το πρώτο με τη συμμετοχή πρωτοκλασάτων καλλιτεχνών όπως ο Ψαραντώνης, Βασίλης Σκουλάς, Βούλα Στρατάκη, Μιχάλης Πετσάκης, Νίκος Μανιουδάκης, Ηλίας Χορευτάκης, Γιάννης Κατάκης, Ματθαίος Τσαχουρίδης και κορυφαίων στιχουργών όπως ο Γιαλάφτης, Πόπη Νικηφόρου , Γιώργος Γαρεφαλάκης, Ζαχαρούλα Εργαζάκη, Σπύρος Πανυγηράκης,

Να αναφερθώ στο απόσπασμα από τον « Ερωτόκριτο» του Βιτσέντζου Κορνάρου, που είχε ηχογραφήσει ο Κώστας Μουντάκης πριν 50 χρόνια.Το δεύτερο CD πιστεύω θα έχει ολοκληρωθεί στα επόμενα δύο χρόνια, αν όλα πάνε καλά και έχουμε υγεία . Είναι μια μεγάλη προσπάθεια με μεγάλο όγκο δουλειάς. Ήδη εδώ και δύο μήνες οι κριτικές είναι πολύ καλές και η ανταπόκριση του κόσμου πολύ σημαντική .
Η δισκογραφική εταιρία που συνεργάζομαι η NEW DREAM RECORDS με υπεύθυνη την Εύα Σκουρπα, μου έχει δείξει εμπιστοσύνη και τους ευχαριστώ πραγματικά μέσα από την καρδιά μου .
Πρώτη φορά στην έως τώρα πορεία μου στην μουσική, δισκογραφική εταιρία μου δείχνει τόση εμπιστοσύνη και τόσο σεβασμό .
Η δυναμική της εταιρίας είναι μεγάλη, καθώς η έδρα της είναι εκτός Ελλάδος και μ’ αυτόν τον τρόπο όποιος συνεργάζεται μαζί της. του ανοίγονται προοπτικές, να δείξει το έργο του και εκτός της χώρας .
Στο μέλλον θα δείτε ακόμη περισσότερους καλλιτέχνες από την Κρήτη να συνεργάζονται με την συγκεκριμένη εταιρία.
Ήδη έχουμε μια πολύ μεγάλη επιτυχία καθώς το τραγούδι «Πλατύσκαλο » επιλέχθηκε να συμμετέχει στην παγκόσμια συλλογή: Celebrating Diversity World Vision της Γερμανικής Domestic Division .
Η συλλογή θα κυκλοφορήσει στις 22 Ιουνίου 2018 ,παγκόσμια! Είναι μια πολύ μεγάλη διάκριση, αν σκεφτεί κανείς ότι οι «Συμισάτορες» κυκλοφορούν μόνο δύο μήνες .

  • Είναι εύκολο, να γράψεις μουσική σε διαφορετικές προσωπικότητες ;
– Θα έλεγα, ότι για μένα είναι αρκετά εύκολο. Απλά όταν αποφασίζω να συνθέσω… έρχεται η μουσική. Δεν θα έλεγα, ότι κάνω μεγάλη προσπάθεια, έτυχε να το «έχω».
  • Τι κερδίζεις και τι χάνεις κάνοντας μια δισκογραφική δουλειά, που συμμετέχουν κι άλλοι τραγουδιστές ;

– Θα έλεγα ότι κερδίζω πολλά, περισσότερα από όσα χάνω . Η καταξίωση σίγουρα είναι το μεγαλύτερο κέρδος .
Στην αρχή ίσως κάποιοι δεν έχουν κατανοήσει ακόμη την πραγματική δουλειά, που κάνει αυτός, που συνθέτει .
Όμως η αναγνώριση του έργου και του κόπου του συνθέτη είναι πια δεδομένη .

  • Υπάρχουν μουσικά ταλέντα στην Κρήτη σήμερα; Και ως προς το παίξιμο, αλλά και φωνητικά ;
–  Ναι υπάρχουν ταλέντα. Πάντα υπήρχαν και πάντα θα εμφανίζονται νέα .Θα επισημάνω όμως μια μικρή, αλλά ουσιαστική λεπτομέρεια σε αυτό .
Είναι διαφορετικό να νομίζει κάποιος ότι είναι ταλέντο και διαφορετικό να είναι στην πραγματικότητα .
Ο Θεός και ο χρόνος αποφασίζει γι΄ αυτό, όχι ο κόσμος, ούτε ο μουσικός ή ο καλλιτέχνης .
Η έπαρση είναι σαν την σκουριά και φθείρει τον καλλιτέχνη, όσο μεγάλο ταλέντο κι αν είναι .
Ενώ η μετριοφροσύνη είναι μια τεράστια κινητήριος δύναμη γι αυτόν.
  • – Τα ραδιόφωνα σήμερα στηρίζουν την ποιότητα;
– Τα ραδιόφωνα στηρίζουν την ποιότητα, ωστόσο δεν ξέρω αν υπάρχει αρκετή ποιότητα, για να στηρίξει …τα ραδιόφωνα.
  •  Θα πλήρωνες ποτέ, για να σε προβάλει ένα ραδιόφωνο;

–  Θα πλήρωνα για κανονική διαφήμιση, όχι «κάτω από το τραπέζι» λεφτά, είναι κάτι, που δεν με αντιπροσωπεύει .

  • Τι θα ήθελες να αλλάξεις στον χώρο, που υπηρετείς ;
– Αρκετά πράγματα .Σαν πρώτο θα έβαζα την ίδια την μουσική, άλλωστε είναι κάτι που το έχω υποσχεθεί δημόσια.
  • Το μεγαλύτερο σου όνειρο, έγινε πραγματικότητα;
– Ακόμη δεν έχει πραγματοποιηθεί και ίσως να μην τα καταφέρω και ποτέ . Το είχα υποσχεθεί σε κάποιον, κάποτε, αλλά… … Αν θες να κάνεις τον Θεό να γελάσει, πες του τα όνειρα και τα σχέδιά σου ..
  • Μια ευχή θα ήθελα από εσένα για να κλείσουμε;
– Υγεία και προκοπή σε όλους . Όλα τα άλλα ακολουθούν μετά
  • Τιμή μου, που τα είπαμε και σήμερα φίλε μου Νεκτάριε!!!
– Και δική μου φίλε . Σε ευχαριστώ για όλα.