Όλα τα Νέα

Σήφης Παπασήφης: Δε μπορώ να φανταστώ τη ζωή μου χωρίς χορό …

2,033

Συνέντευξη στο Γιάννη Θεοδωράκη

• Είναι Χρόνια που τον θαυμάζω και τον αγαπώ μπορώ να πω ότι τον βλέπω σπάνια πλέον λόγω δουλειάς και υποχρεώσεων, όταν όμως βρεθούμε είναι σαν να μην πέρασε μια μέρα.
Όταν τον δεις να χορεύει θα καταλάβεις, ότι ο άνθρωπος αυτός κάνει λειτούργημα, όταν βρεθείς στην παράδοση του μαθήματος νομίζεις ότι μιλάει στα παιδιά του, όταν δε ακούσεις στίχους του καταλαβαίνεις ότι η ψυχή αυτού του ανθρώπου είναι μοναδική, με χαρά σας παρουσιάζω τον Ιωσήφ Παπασηφάκη για τον πολύ κόσμο και τους φίλους του Σήφη Παπασήφη.

• Φίλε μου χίλια καλώς εσμίξαμε..

• Μια αναδρομή στην ζωή σου θα ήθελα να κάνω σήμερα να μάθω και εγώ και ο πολύς κόσμος πληροφορίες για τον αγαπημένο Σήφη, μίλησέ μα ς για εσένα και για την καταγωγή σου.

• Κατάγομαι από την Ανώπολη Σφακίων ένα τόπο που υπεραγαπώ.
Δύσκολα μέχρι σκληρά θα χαρακτήριζα τα παιδικά μου χρόνια, αυτά τουλάχιστον που έζησα στο χωρίο γιατί δυστυχώς σε ηλικία 6 ετών αναγκάστηκα λόγω του θανάτου της μητέρας μου, να φύγω από την Ανώπολη.
Τελείωσα το Δημοτικό στο Ηράκλειο και το Γυμνάσιο και το Λύκειο στα Χανιά.
Σε ηλικία 18 ετών πήγα στην Αθήνα για να σπουδάσω στην Νομική Σχολή την οποία βέβαια δεν τελείωσα ποτέ.
Εργάζομαι από το 1985 στα ΕΛΤΑ και παράλληλα ασχολούμαι με την Διδασκαλία των Κρητικών χορών.

• Δάσκαλος του χορού από πότε; Τι ήταν αυτό που σε έσπρωξε να μάθεις τις νέες γενιές τους παραδοσιακούς χορούς του τόπου σου και της Κρήτης;

• Όταν κάποιος φύγει από τον τόπο του τότε μόνο καταλαβαίνει την αξία του.
Η φυγή μου στην Αθήνα σαν φοιτητής ήταν αυτό που με έσπρωξε να ασχοληθώ με τον χορό.
Έπρεπε να κάνω κάτι για να νιώθω ότι βρίσκομαι στην Κρήτη, αλλά και για να κάνω πιο ανώδυνο τον πόθο και το αίσθημα της νοσταλγίας, που είχα για τα Σφακιά και για την Κρήτη.
Αφιέρωνα αρκετές ώρες καθημερινά παίζοντας λύρα και χορεύοντας.
Αυτά τα δύο ήταν μάλλον και η αιτία να μην πάρω ποτέ το πτυχίο της Νομικής.
Ο Μανώλης Σωπασής συνάδελφός μου στα ΕΛΤΑ και αξιόλογος χοροδιδάσκαλος τα χρόνια εκείνα στην Αθήνα με έσπρωξε να ασχοληθώ με την Διδασκαλία των χορών.
Συνεργαστήκαμε μαζί για 4 χρόνια περίπου κάνοντας μαθήματα σε διάφορους Συλλόγους στην Αττική.
Μη μπορώντας όμως να ζω μακριά από την Κρήτη αποφάσισα το 1991 να εγκαταλείψω την Αθήνα, να εγκατασταθώ στα Σφακιά και να πραγματοποιήσω το όνειρό μου που ήταν να διδάξω χορό τα παιδιά της Επαρχίας μου.

• Είναι εύκολο να είσαι δάσκαλος σήμερα; Είναι ευθύνη μεγάλη να μάθεις σωστά τον μαθητή να χορεύει;

• Είναι μάλλον πολύ εύκολο από ότι βλέπω σήμερα να γίνει κανείς χοροδιδάσκαλος, αν κρίνω από τον υπερβολικό αριθμό των χοροδιδασκάλων που δραστηριοποιούνται στις πόλεις και στα χωριά.
Η ευθύνη σίγουρα είναι μεγάλη στο βαθμό που την αντιλαμβάνεται βέβαια ο καθένας.
Προσωπικά για μένα είναι τεράστια.

• Τι σου δίνει δύναμη να συνεχίζεις αυτό που κάνεις τόσα χρόνια ;

• Η αγάπη πρώτα στα παιδιά και μετά η αγάπη μου και το μεράκι στον χορό.

• Σαν δάσκαλος είσαι αυστηρός; Είναι χάρισμα να μπορείς να διδάξεις; Υπήρξαν μαθητές σου καλοί στον χορό, όμως στο να διδάξουν δεν ήταν;

• Ο δάσκαλος πρέπει να είναι αυστηρός και παράλληλα να έχει το χάρισμα της μεταδοτικότητας.
Αυτό το χάρισμα σε αξιολογεί πιστεύω και σαν χοροδιδάσκαλο.
Οι χορευτικές ικανότητες ενός χορευτή δεν έπεται ότι μπορούν απαραίτητα να τον χαρακτηρίσουν και να τον κάνουν χοροδιδάσκαλο.

• Στεναχωριέσαι όταν βλέπεις έναν μαθητή σου που πάει σε ένα γλέντι και ο μόνος του σκοπός είναι να κάνει μόνο εντύπωση χορεύοντας;

• Αν συμβεί κάτι τέτοιο σίγουρα θα στενοχωρηθώ, αλλά θα στενοχωρηθώ για τον εαυτό μου γιατί σίγουρα δεν θα έχω κάνει κάτι σωστά.

• Είναι ο χορός τρόπος έκφρασης για σένα; Χορεύεις συχνά σε γλέντια; Τι μπορεί να είναι αυτό, που θα σε κρατήσει στην καρέκλα και δεν θα σηκωθείς να χορέψεις;

• Δεν σου κρύβω ότι είναι ελάχιστες οι φορές τα τελευταία χρόνια που θα σηκωθώ να χορέψω.
Είναι επιλογή μου βέβαια και δέχομαι πολλές φορές κριτικές αλλά κρίνω ότι δεν είναι απαραίτητο πάντα ένας χοροδιδάσκαλος σε κάθε γλέντι ότι πρέπει να σηκωθεί να χορέψει.

• Ο κάθε χορός έχει την δικιά του μουσική καταγωγή και ιστορία κι όμως υπάρχουν σήμερα (διδάσκαλοι ) που δεν το γνωρίζουν γιατί πιστεύεις γίνεται αυτό;

• Δεν νομίζω ότι η ιστορική καταγωγή του κάθε χορού μπορεί να διαφεύγει από ένα χοροδιδάσκαλο γιατί αυτό αποτελεί την βάση της εκμάθησης.
Αν συμβαίνει όμως επιβεβαιώνει την απάντηση μου στο πόσο εύκολο είναι να γίνει κανείς χοροδιδάσκαλος ή να αυτοχαρακτηριστεί.

• Λένε ότι για να είναι ένας χοροδιδάσκαλος σήμερα επιτυχημένος πρέπει να κάνει συντεκνιές και κουμπαριές, υιοθέτησες ποτέ αυτήν την άποψη;

• Δεν νομίζω ότι οι κουμπαριές και οι συντεκνίες μπορούν να σε κάνουν καλό χοροδιδάσκαλο.
Μπορεί αυτές οι σχέσεις να σε βοηθήσουν αλλά δεν μπορούν να σε καταξιώσουν

• Σε έχω ακούσει να λες κρητική φορεσιά και όχι στολή. Ποια είναι η διαφορά στις δυο λέξεις;

• Το μεγαλείο της κρητικής ενδυμασίας νομίζω, ότι χάνεται με τον χαρακτηρισμό στολή.

• Αναγνωρίζεις και δίνεις τα εύσημα σε χορευτή, που δεν ήταν ποτέ μαθητής σου;

• Έχω δει πολλές φορές σε κοινωνικές εκδηλώσεις χορευτές, που με ταρακούνησαν και τις περισσότερες φορές επιδίωξα να τους γνωρίσω και να τους συγχαρώ.

• Υπάρχουν κόντρες ανάμεσα στις σχολές χορού; Αν ναι που πιστεύεις ότι οφείλεται αυτό;

• Όλοι εμείς που ασχολούμαστε με την παράδοση δουλεύουμε για ένα κοινό σκοπό.
Όταν ξεφύγεις από τον σκοπό αυτό τότε ίσως να έρθουν και οι κόντρες και επειδή όπως έλεγαν οι παλιοί μας «το ψάρι βρωμάει από την κεφαλή» αντιλαμβάνεσαι ποιος φέρει την ευθύνη σ’ αυτό.

• Έχεις μια κόρη, η οποία είναι υπέροχη χορεύτρια θα το άντεχες αν δεν τις άρεσε ο χορός; Πιστεύεις ότι είχε την επιλογή να μην μάθει να χορεύει;

• Έχω και ένα γιο φοιτητή τώρα.
Και τα δύο μου παιδιά χωρίς να τα πιέσω ποτέ λάτρεψαν και αγάπησαν και ζουν με αυτό που αγαπούν και οι γονείς τους.
Μουσική χορό μαντινάδα και καλή παρέα.
Αυτό πολλές φορές έμμεσα μπορεί να το επιδίωξα, αλλά ποτέ δεν τους το επέβαλα.

• Μεγάλη σου αγάπη εκτός από τον χορό είναι και ο στίχος, τι σε κάνει να γράφεις;

• Δεν θεωρώ τον εαυτό μου μαντιναδολόγο κατά αρχήν, αλλά κατά καιρούς σε στιγμές έντονης συναισθηματικής φόρτισης έχω γράψει αρκετές μαντινάδες.
Πολλές από αυτές λόγω των συναναστροφών μου και των δεσμών μου με πολλούς καλλιτέχνες έχουν κυκλοφορήσει στην κρητική δισκογραφία.

• Θα μπορούσες να ζήσεις χωρίς ένα από αυτά τα δυο;

• Δεν θα μπορούσα να φανταστώ την ζωή μου χωρίς χορό και τον πόνο ή την χαρά μου χωρίς μαντινάδα.

• Μια μαντινάδα που έχεις γράψει και την αγαπάς πολύ;

• Εσύ σαν μαντιναδολόγος αν αγαπήσεις περισσότερο κάποια μαντινάδα σου από τις άλλες τότε ίσως να μπορούσα να σου απαντήσω κι εγώ.
Θα σου πω όμως μια πρόσφατη που έβγαλα αφού οικειοποιήθηκα τα συναισθήματα της κόρης μου, η οποία αποχαιρετούσε τον καλό της στο καράβι που έφευγε φαντάρος.
Δεν θα φανεί παράπονο
Τσι φεύγας σου στα χείλη
Γιατί έχω ζήσει χωρισμούς
Που δεν κουνούν μαντήλιΣήφης Παπασήφης: Δε μπορώ να φανταστώ τη ζωή μου χωρίς χορό . Είναι Χρόνια που τον θαυμάζω και τον αγαπώ μπορώ να πω ότι τον βλέπω σπάνια πλέον ....

• Σε στεναχωρεί σήμερα στα μαγαζιά, που δεν υπάρχει πίστα χορού;

• Έχει όντως αλλάξει ο τρόπος διασκέδασης σήμερα.
Έχουν περιοριστεί οι χώροι μουσικής που μπορείς να χορέψεις .
Υπάρχουν όμως και είναι θέμα επιλογής.

• Η κρίση επηρέασε τους σημερινούς χορευτές, που για να χορέψουν πρέπει να ρίξουν μπαξίσι;

• Είναι πολλοί καλλιτέχνες σήμερα που παροτρύνουν τους συμμετέχοντες στο γλέντι να χορέψουν χωρίς καμία επιβάρυνση αντιλαμβανόμενοι το οικονομικό πρόβλημα που υπάρχει.
Στην αλλαγή του τρόπου διασκέδασης είναι και αυτό το κομμάτι αλλά δεν νομίζω ότι είναι ανασταλτικός παράγοντας.

• Οι σημερινοί οργανοπαίκτες παίζουν πάνω στα πόδια του χορευτή; Αν γίνει μια σύγκριση με τους παλιούς που εσύ χόρευες μαζί τους, πιστεύεις ότι υστερούν σήμερα;

• Εμείς εδώ στα Χανιά δίνουμε ιδιαίτερη βαρύτητα στα μέτρα του χορού.
Οι Χανιώτες μουσικοί το τηρούν αυτό σε μεγάλο βαθμό.
Η εικόνα και η απόδοση ενός χορευτή είναι σίγουρα καλύτερη αν χορεύει σωστά και ο μουσικός τον παρακολουθεί στα μέτρα.

• Σαν χοροδιδάσκαλος οι κοινωνικές υποχρεώσεις είναι μεγάλες και πολλές σήμερα;

• Σίγουρα οι υποχρεώσεις είναι μεγαλύτερες γιατί εκτός από την απλή σχέση χορευτή και δασκάλου δημιουργούνται τις περισσότερες φορές σχέσεις φιλικές και οικογενειακές, οι οποίες έχουν και το τίμημά τους.

• Πόσο δύσκολο ή εύκολο είναι να κρατήσεις και καριέρα και οικογένεια σε βαθμό που το ένα να μην βλάπτει το άλλο;

• Είναι δύσκολο αλλά υπάρχει τρόπος να συμπορευτούν μαζί και οικογένεια και καριέρα.

• Τα ταξίδια του συλλόγου σου στο εξωτερικό αμέτρητα τι πιστεύεις είναι αυτό που έχει ο σύλλογος σας και έχει γίνει τόσο περιζήτητος σε όλο τον κόσμο;

• Πιστεύω η σεμνότητα, η σοβαρότητα, η σωστή δουλειά και η αυθεντικότητα.
• Έχει περάσει η σκέψη από το μυαλό σου να σταματήσεις αυτό που κάνεις;
• Δεν το σκέφτομαι ακόμα.
Αντίθετα πιστεύω ότι όσο περνά ο καιρός είναι πιο ουσιαστική η προσφορά μου.

• Όταν φτάσει το πλήρωμα του χρόνου, τι θα ήθελες να θυμάται ο κόσμος από εσένα;

• Μπορεί να ακουστεί λίγο εγωιστικό αυτό που θα σου πω.
Θα ήθελα να θυμάται απλά τον Σήφη τον Παπασήφη, που είπες στην αρχή της κουβέντας μας.
• Κάθε φορά που συνομιλώ μαζί σου το απολαμβάνω τόσο πολύ, εύχομαι κάθε καλό στην οικογένεια σου και στα επαγγελματικά σου ο, τι καλύτερο από καρδιάς καλή συνέχεια φίλε μου!